امروز: 23 اردیبهشت 1403 ساعت: 22:00

برنامه کنترلی چین برای کاهش تولید فولاد

چین به دنبال اعمال سیاست "کنترل" در فولاد در نیمه دوم سال جاری است. این کنترل بدان معناست که این کشور یک رشد ثابت در تولید فولاد را هدف قرار داده است.

چین به دنبال اعمال سیاست “کنترل” در فولاد در نیمه دوم سال جاری است. این کنترل بدان معناست که این کشور یک رشد ثابت در تولید فولاد را هدف قرار داده است.

به گزارش جهان فولاد به نقل از استیل مینت؛ این موضوع نشان می دهد که سطح تولید امسال از 1011 میلیون تن در سال گذشته عبور نخواهد کرد و خروجی تولید حتی می تواند کمی کمتر از سطح سال گذشته باشد، اما قطعا بالاتر نخواهد بود. شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه چین به دنبال کاهش تولید فولاد تا حدود 2.5 درصد در سال 2023 است. با این حال، دولت این رقم را به طور رسمی اعلام نکرده است.

تولید فولاد خام چین در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1 تا 2 درصد افزایش داشته است. بنابراین کاهش تولید در نیمه دوم باعث متعادل شدن تولید بیشتر در نیمه اول خواهد شد.

تولید در ژانویه و می حدود 444 میلیون تن ثبت شده است، یعنی از ژوئن تا دسامبر تولید فولاد در چین باید 567 میلیون تن یا کمتر از این مقدار باشد. نکته مهم این است که اگر سیاست “کنترل ” در نیمه دوم سال جاری اجرا شود، تولید روزانه فولاد خام از 2.9 میلیون تن فعلی به حدود 2.6 میلیون تن کاهش می یابد.


 

کاهش نرخ بهره برای افزایش تقاضا

تقاضا معمولاً پس از تعطیلات بهار که در اواخر ژانویه تا اوایل فوریه است افزایش می یابد. در نتیجه، خروجی کارخانه های فولاد چینی در 3 ماهه نخست سال 2023 افزایش یافته بود. با این حال، تقاضا طبق انتظارات بهبود نیافت، زیرا باید یادآوری شود که اقتصاد چین در سال 2022 که به شدت تحت تأثیر کووید و سقوط بازار ملک قرار گرفته بود، به یکی از پایین‌ترین سطوح خود سقوط کرد.

دولت مجموعه ای از اقدامات را برای تقویت اقتصاد، از جمله کاهش نرخ بهره، ارائه کرد. با این حال، تقاضای فولاد در سال 2023 توسط بازار املاک و مستغلات تامین نمی‌شود، بلکه افزایش مصرف در حوزه‌های دیگر مانند کالاهای سفید و …. در چین وجود داشت.

اگرچه کاهش نرخ‌های بهره نیز معامله خانه‌ها و وسایل نقلیه جدید را تشویق می‌کند. احتمالاً تقاضا در نیمه دوم به ویژه ماه های شهریور تا مهر نسبت به چند ماه گذشته افزایش خواهد یافت.
 


صادرات در نیمه دوم سال 2023 کاهش می یابد؟

در نیمه دوم، صادرات فولاد ممکن است به دو دلیل اندکی کاهش یابد. یکی از این دلایل اقدامات تقویتی است که توسط دولت برای کمک به بهبود تقاضا ارائه شده است. دلیل دوم، کاهش تولید منجر به محدودیت در جبهه عرضه خواهد شد و ممکن است تخصیص کافی کالا برای صادرات وجود نداشته باشد. با این حال، به طور کلی، در سال 2023، میزان کل صادرات ممکن است تقریباً 10 درصد بیشتر از سال قبل باشد، زیرا داده ها نشان می دهد که در 5 ماه اول، صادرات به 36 میلیون تن رسیده است در حالی که حجم صادرات در سال 2022 مجوعا به 66 میلیون تن رسیده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار