امروز: 8 اردیبهشت 1403 ساعت: 18:22

تحلیل بازار ورق فولادی در سال ۱۴۰۲ و پیش بینی قیمت ورق در سال ۱۴۰۳/ورق اکسین به عنوان بهترین ورق کشور تاثیر گذار در بازار ورق

بازار ورق فولادی در سال ۱۴۰۲ با تغییراتی همراه بود که در ابتدای سال و با گذشت چندین روز از ماه‌های ابتدایی روند افزایشی را به‌دنبال گرفت اما در تابستان تا حدودی با رکود مواجه شد اما این رکود پایدار نماند و با فراز و نشیب های متعدد مختلف همراه بود. با توجه به این که ورق‌های فولادی از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلفی همچون خودروسازی، کشتی‌سازی، ساخت مصالح ساختمانی ، لوله سازی و تولید لوازم خانگی هستند که می‌توانند در تعیین قیمت این محصولات اثر مثبت یا منفی داشته باشند.

قیمت ورق فولادی چطور می تواند بر بازار اثرگذار باشد؟

باید این را در نظر داشته باشید که انواع مختلف ورق‌های فولادی همچون سیاه، روغنی، گالوانیزه و آجدار به‌عنوان یک ماده اولیه برای ساخت بسیاری از محصولات در حوزه صنایع گوناگون به‌کار می‌روند. این مسئله نشان می‌دهد که بسیاری از قیمت‌گذاری‌هایی که در صنایع مختلف دیده می‌شود به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم با تاثیر از روند بازار ورق فولادی دچار تغییر خواهد شد.

بسیاری از صنایع وابسته برای خرید ورق فولادی از طریق کارخانه‌جات اقدام می‌کنند و مسئله حائز اهمیت در این خصوص قیمت‌گذاری از سوی تولیدکنندگان است که به آنها نشان می‌دهد چه مقدار از بودجه خود را باید صرف تهیه مواد اولیه کنند.

ساخت محصولاتی همچون تیرآهن، نبشی، قطعات خودرو، تجهیزات کشاورزی، لوله سازی و بسیاری موارد دیگری با استفاده از ورق‌های فولادی انجام می‌شود و این موضوع به‌نوبه خود اهمیت قیمت ورق و تاثیر آن بر بازار را مشخص می‌کند.

نمودار قیمتی ورق‌های فولادی هر ساله با افت و خیزهای زیادی روبه‌رو می‌شود و تولیدکنندگان معمولا توجه زیادی به سمت نوسانات بازار ورق فولادی دارند تا از این طریق بتوانند پیش‌بینی‌های درستی را در آینده اتخاذ کنند.

نوسانات قیمت ورق فولادی در نیمه ابتدای سال ۱۴۰۲ به چه صورتی بود؟

با شروع سال ۱۴۰۲ و بعد از گذران تعطیلات، قیمت ورق فولاد با نرخ ثابت و مشخصی فعالیت خود به‌فروش رسید و بعد از گذشت چند روز با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بود.

البته باید گفت اصلاحاتی که در روند قیمت‌گذاری ورق فولاد ایجاد شد، توانست شیب تندی که در انتهای سال ۱۴۰۱ آغاز شده بود را تا حدودی کنترل کند و مانع از افزایش بیشتر هزینه‌های این محصول شود.

کاهش قیمت برای ورق‌های فولادی زمان زیادی طول نکشید و در اردیبهشت‌ماه سال جاری شاهد این بودیم که بازار ورق فولادی رشد قیمتی خود را از سر گرفت و به بالاترین مبلغ یعنی ۳۷۰۰۰ تومان در نیمه اول ۱۴۰۲ رسید.

در ادامه حرکت نمودار ورق و تغییراتی که در بازار خرید و فروش این محصول ایجاد شد، روند نزولی تقریبا تا ابتدای مردادماه امسال ادامه داشت و بعد از آن بر روی نرخ ۳۵۰۰۰ تومان قرار گرفت.

ایجاد نوسان در میزان تقاضا برای محصولات فولادی توانست در اواخر مردادماه بار دیگر روند قیمتی ورق فولادی را با جهش صعودی مواجه کند و این روند افزایشی همچنان ادامه دارد. اما در مهر ماه ۱۴۰۲ شاهد اوج گیری قیمت ها بودیم به گونه ای ذدر این ماه قیمت ورق سیاه اکسین به ۳۷۲۰۰ تومان رسید . اما با توجه به عواما موثر بر بازار و شروع فصل پاییز و رکود در بازار ساخت و ساز، قیمت این محصول با افت همراه شد و به ۳۳۵۰۰ تومان رسید . اما در ادامه به دلیل روند صعوید قیمت دلار و چالش هایی که در منطقه خلیج فارس رخ داد، قیمت این محصول نتوانست ثابت بماند و شیب نمود صعود رو به بالا شد و در بهمن ماه، قیمت ورق سیاه اکسین به ۴۱۶۰۰ تومان نیز رسید.

پیش بینی قیمت ۱۴۰۳

بازار ورق و تحلیل آن در سال ۱۴۰۳

بازار ورق فولادی در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ با اتصال گاز صنایع فولادی، بالارفتن میزان تولید مواد اولیه، پایین‌آمدن نرخ محصولات بورس کالا، ایجاد تغییر در نرخ صادرات و افزایش میزان حجم شمش به‌صورت کنترل‌شده پیش رفت.

مسئله‌ای که در اردیبهشت توانست بر هزینه تمام‌شده برای خرید این محصول تاثیر بگذارد، افزایش مجدد نرخ ارز بود که باعث شد تا قیمت ورق‌های فولادی به بالاترین حد خود در سال جاری برسد.

از طرفی می‌توان گفت تغییر در سیاست‌گذاری‌های بازار ورق فولاد و تا حدودی دستوری‌ شدن قیمت‌گذاری محصولات در این صنعت، از دیگر عواملی بود که بر روند افزایش قیمت موثر واقع شد.

اخبار سیاسی که در خردادماه سال جاری بر روی نرخ دلار تاثیر زیادی گذاشته بود، به‌عنوان مهم‌ترین عاملی شناخته می‌شود که توانست روند بازار ورق‌های فولادی را نیز با تغییراتی همراه کند.

وضعیت اقتصاد جهانی، بحث‌هایی بر سر آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده، بازگشایی سفارت عربستان در ایران و ایجاد محدودیت‌هایی در بورس کالا از جمله فرایندهای سیاسی بود که بازار فولاد را نیز با نوساناتی مواجه کرد.

برخی کارشناسان بر این باور بودند که افزایش نرخ حمل‌ونقل در خردادماه می‌توانست به‌عنوان دلیلی برای افزایش روند قیمتی در بازار فولاد باشد اما با توجه به سیاست‌های دولت، افزایش قابل توجهی در این بازار مشاهده نشد.

کاهش تقاضا در بازار فولاد عاملی بود که باعث شد تا ورق‌های فولادی در تیرماه با کاهش قیمت مواجه شوند و از طرفی تثبیت نرخ ارز نیز تا حد زیادی در این مسئله تاثیرگذار بود.

مسائل سیاسی و اقتصادی کشور همچون بهبود روابط بین‌المللی با برخی کشورهای عربی، بهبود فروش نفت و ایجاد ثبات در بازار جهانی نیز به عنوان مسائلی در نظر گرفته می‌شود که بر ثبات بازار فولاد در تیرماه ۱۴۰۲ تاثیرگذار بود.
خبری که در مرادماه سال جاری مبنی‌بر لغو دستور افزایش نرخ گاز برای صنایع صادر شد، به‌عنوان یکی از معیارهای مهمی بود که بر روند بازار ورق فولادی در این موقع از سال موثر واقع شد.

به‌طور کلی بازار خرید و فروش ورق‌های فولادی در این ماه تقریبا روند ثابت و یکنواختی را دنبال کرد، عدم تقاضا در بورس کالا و کاهش میزان خرید در بازار آزاد نیز در ایجاد چنین وضعیتی نقش به‌سزایی داشته‌اند.

در اوخر مرداماه، با توجه به اینکه نرخ اعلامی برای شمش افزایش پیدا کرد، نمودار قیمتی ورق‌های فولادی نیز به‌صورت جهشی با صعود روبه‌رو بود و از حالت ثبات خارج شد.

افزایش قیمت‌ها در بازار ورق فولاد تا شهریورماه نیز ادامه داشت و این سیر صعودی، بر اثر ایجاد نوسان در نرخ ارز نیز با افت و خیزهای زیادی همراه بود. در ادامه در فصل پاییز و اوایل زمستان با رخداد های سیاسی و جهانی رخ داده در خاورمیانه و تاثیرات آن بر قیمت دلار و طلا، باعث شد، با رشد شدید قیمت ها همراه باشیم. از این رو بیاد برای پیش بینی قیمت ورق در سال 1403 این گونه گفت که با توجه به اوئضاع نابسمان اقتصاد کشور و خاورمیانه، در سال آیند با رشد قیمت ها رو به رو خواهیم بود.

خرید ورق فولادی و قیمت انواع آن در سال ۱۴۰۳

برای متقاضیانی که قصد تهیه ورق‌های فولادی در ماه‌های گذشته را داشتند، با توجه به اینکه از اواخر پاییز تا نیمه‌های زمستان ۱۴۰۲ روند به‌صورت کاهشی بود امکان خرید در کف قیمتی وجود داشت.

از طرفی در زمانی که به‌دنبال انتخاب یکی از انواع ورق‌های فولادی باشید، بهترین کار این است که به تحلیل نمودار قیمت و بررسی اخبارهایی که می‌تواند بر روی این بازار تاثیر گذار باشد، بپردازید.

ورق سیاه به خصوص ورق سیاه اکسین به عنوان یکی از بهترین ورق های سیاه موجود در منطقه جنوبی کشور، اهواز با توجه به اهمیت و کاربرد بالای ورق سیاه اکسین در صنایع مختلف به خصوص انتقال نفت و گاز و… همیشه مشتریان خاص خود را دارد و در بازار حرفی برای گفتن دارد.

جمع‌بندی

بازار ورق فولادی با توجه به مسائل و اخبارهای سیاسی و اقتصادی در نیمه اول سال ۱۴۰۲ با روندهای مختلفی همراه بود، به‌طوری که از ابتدای سال به‌صورت کاهشی بود اما در بهمن ماه به بالاترین قیمت رسید.

از طرفی شروع تابستان و کاهش میزان تقاضا برای این محصولات توانست تا حدودی ثبات و رکود را بر این بازار حاکم کند اما در اواخر دی ، با افزایش نرخ دلار و تغییر در شرایط سیاسی شاهد افزایش قیمت بودیم. از این رو در مورد پیش بنی قیمت ورق در سال 1403 باید گفت روند قیمت یبا توجه به جنگ ها و تحولات سیاسی و اقتصادی کشور ادامه دار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار