امروز: 24 اردیبهشت 1403 ساعت: 15:09

مزیت های پنهان فولاژ

یادداشتی از علیرضا چایچی مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران

شرکت فولاد آلیاژی ایران، در قامت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فولادی کشور و از تامین‌کنندگان اصلی مواد اولیه صنایع پایین‌دستی با توسعه تولیدات با ارزش افزوده بالا، بومی‌سازی قطعات را در دستور کار خود قرار داده و توانسته است بخش‌های مختلف خطوط تولید را از واردات بی‌نیاز کند. توانبخشی به تولیدکنندگان و متولیان اقتصادی و نقش‌آفرینی گسترده در تکمیل زنجیره تامین سایر صنایع را می‌توان نتیجه 23 سال فعالیت مستمر این شرکت عنوان کرد. اقدامات این مجموعه در عرصه تولید و بومی‌سازی موجب اشتغال‌زایی و ارزآوری قابل‌توجهی شده است و از عوامل تاثیرگذار بر توسعه و تحرک استان یزد و صنعت کشور محسوب می‌شود.

 

صنعت فولاد یکی از صنایع استراتژیک جهان به شمار می‌رود و می‌تواند زمینه مناسبی برای رشد و توسعه صنعتی و اقتصادی فراهم کند. بررسی وضعیت این صنعت در داخل کشور نیز نشان‌دهنده آن است که در حال حاضر سهم بسزایی از اشتغال و صادرات کشور وابسته به فولاد و صنایع فولادی است. آنچه فولاد را از سایر فلزات متمایز کرده امکان دستیابی به خواص مختلف با اضافه نمودن عناصر آلیاژی خاص به آن می باشد. با توجه به کاربرد گسترده‌ این محصولات فولادی، تولید آن‌ها نقش مهمی در تامین مواد اولیه و تکمیل زنجیره تامین بسیاری از صنایع مهم از جمله صنایع خودروسازی، ماشین سازی، لوازم خانگی، صنایع هوا فضا، نفت و گاز و پتروشیمی دارد.

 

شرکت فولاد آلیاژی ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولادهای آلیاژی منطقه به شمار می‌رود که در سال 1377 در استان یزد به بهره‌برداری رسید. این شرکت به تولید گریدهای فولادی مشغول است و توانسته با اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم و ارزآوری، نقش مهمی در توسعه‌یافتگی استان و کشور ایفا کند.

 

فولاد آلیاژی ایران از منظر تولید

 

با توجه به اینکه صنعت فولاد از جایگاه بزرگی در اقتصاد کشور برخوردار است، اتخاذ رویکردی برای تولید پایدار آن اهمیت ویژه‌ای دارد. شرکت فولاد آلیاژی ایران که بزرگترین تولیدکننده محصولات آلیاژی کشور به شمار می‌آید، همواره در مسیر تولید پایدار گام برداشته است. این شرکت اهداف متعددی در برنامه های خود پیش‌بینی کرده است از جمله: حفظ و ارتقای سهم بازار محصولات مشابه داخلی، افزایش گریدهای با ارزش افزوده بالا، افزایش مشارکت در تأمین نیاز و خودکفایی صنایع داخلی نظیر تأمین فولادهای باکیفیت مورد نیاز گروه صنایع معدنی و … .

 

از آنجا که رعایت استانداردها و دستورالعمل‌ها می‌تواند بر حضور در بازار و افزایش سهم تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد، این شرکت علاوه بر استقرار و رعایت استانداردهای مختلف، برای برنامه‌ریزی، استقرار سیستم مدیریت کیفیت صنعت خودرو و اخذ گواهینامه «IATF16949»، برنامه‌ریزی و انجام ممیزی صدور گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه بر اساس ویرایش 2017، برنامه‌ریزی برای استقرار سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی «ISO45001» و نیز پیگیری و انجام ممیزی مراقبتی سیستم مدیریت انرژی «ISO50001» اقدام کرده است.

 

همچنین این شرکت اهتمام به بومی‌سازی قطعات را راهی مطمئن و حیاتی برای رسیدن به توان تولید پایدار می‌داند تا به این ترتیب، امنیت صنعتگران و سایر شرکت‌های زنجیره تولید نیز تضمین شود. در حال حاضر، این مجموعه توانسته است با تکیه بر مهارت و توانمندی نیروی انسانی و دانش فنی و مهارت‌های مدیریتی، قطعات مورد نیاز بخش‌های مختلف تولید را تامین کند. این رویکرد نقش موثری در تامین نیازهای تولید و خنثاسازی تحریم‌ها داشته و نیز از خروج مبالغ زیادی ارز از کشور جلوگیری کرده است.

 

شرکت فولاد آلیاژی ایران در نظر دارد تا با تشکیل تیم‌های تحقیق، پژوهش، طراحی و ساخت، طی یک برنامه مدون پنج‌ساله در بومی‌سازی قطعات به سطح بالایی برسد و بخش مهم و عمده‌ای از قطعات مورد نیاز خود را در داخل تولید کند. در این مسیر، عقد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار گرفته که این رویکرد علاوه بر تأمین نیازهای شرکت و کشور، به عنوان یکی از راهبردهای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، قابل‌تامل است. تاکنون بالغ بر 180 تجهیز اصلی این شرکت، شامل دستگاه‌های مکانیکی، دستگاه‌های هیدرولیکی، روانکارها، برق و ابزار دقیق، مواد اولیه، مواد نسوز، قطعات ویژه، بُردها و تجهیزات جنبی، بومی‌سازی شده است. مهم‌تر از ساخت تجهیزات، دانش فنی و مهندسی آن‌هاست که در رفع نیازهای سایر صنایع نیز یاری‌رسان بوده است.

 

این شرکت، با تکیه بر دانش فنیِ بومی‌شده در کنار توانمندی ساختاری، موفق شده است که نیاز گروه وسیعی از صنایع را با انواع تولیدات خود برطرف کند، به طوری که در حال حاضر طیف گسترده‌ای از انواع فولادهای آلیاژی شامل 423 گرید فولاد آلیاژی، با تنوع بی‌نظیر در کاربرد و خواص، در این مجموعه قابل‌تولید است. گفتنی است که در صورت نیاز مشتری، گریدهای جدید نیز بر اساس استانداردهای بین‌المللی و داخلی قابل طراحی و تولید هستند. گروه های ماشین‌سازی، صنعتی، اکستروژن سرد، الکترود و سیم جوش، عملیات حرارتی‌پذیر، لوله‌سازی، ریل، خوش‌تراش، فنر، سخت‌شونده سطحی، کشش و نورد سرد، میکروآلیاژ، ابزار کربنی، بلبرینگ و رولبرینگ، ابزار سردکار و گرم‌کار، فولاد قالب‌پلاستیک، فولاد اره، فولاد زنگ‌نزن، فولاد مقاوم به حرارت، فولاد سوپاپ و … فقط بخشی از محصولات تولیدی هستند.

 

سهم پروژه فولاد یزد 1 با ظرفیت تولید سالانه 700 هزار تن فولاد آلیاژی و همچنین پروژه نورد وایر با ظرفیت تولید 400 هزار تن وایر در سال را باید به این گستره وسیع از توانمندی‌های شرکت فولاد آلیاژی ایران افزود.

 

 

 

استراتژی‌های سرمایه‌ساز

 

شرکت فولاد آلیاژی ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات آلیاژی و تنها شرکت دارای فناوری پیشرفته در این سطح در کشور است و از این رو، قدرت تاثیرگذاری بالایی در بازار دارد. همین عوامل به این مجموعه توانایی حفظ نرخ‌های فروش را داده‌اند که باعث شده در مقایسه با سایر شرکت‌های فولادی، ثبات بیشتری در برابر نوسانات بازار سرمایه داشته باشد، به طوری که نماد این شرکت (فولاژ) بازدهی بالایی را در بین شرکت‌های فولادی کسب کرده است.

 

با توجه به ارزش افزوده بالایی که در صنعت فولاد وجود دارد و به دلیل اینکه محصولات آلیاژی ماده اولیه بسیاری از صنایع پابین‌دستی محسوب می‌شوند، تولید این محصولات علاوه بر توسعه صنایع وابسته، اقتصاد کشور را پویا می‌سازد. بر اساس استانداردهای بین‌المللی، هر دلار سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد 5/2 دلار ارزش افزوده در صنایع پایین‌دستی و بخش‌های اقتصادی ایجاد می‌کند. مزیت صادراتی شرکت فولاد آلیاژی ایران، در کنار ارزش افزوده فراوانی که ایجاد می‌کند، وضعیت سرمایه‌گذاری در این شرکت را مناسب کرده و همچنین اطمینان خاطر و امنیت شغلی بیشتری به مصرف‌کنندگان محصولات آن داده است.

 

از دیگر مزایای صنعت فولاد در کشور می‌توان به توانایی در اشتغال‌زایی گسترده اشاره کرد. در واقع صنعت فولاد هم در صنایع بالادستی و هم در صنایع پایین‌دستی قادر به ایجاد اشتغال فراوان است. شرکت فولاد آلیاژی ایران، به دلیل وسعت فعالیت‌ها، اشتغال فراوانی ایجاد کرده است و هم‌اکنون یک هزار و 650 نفر در استخدام این شرکت هستند و علاوه بر این تعداد نیروی قرارداد مستقیم، ششصد نفر نیروی پیمانکاری نیز اشتغال یافته‌اند. بر اساس ضریب اشتغال صنعت فولاد که به ازای هر شغل مستقیم 25 نفر شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود،‌ سهم بالای اشتغال‌زایی شرکت در استان و در کشور مشخص می‌شود. همچنین، با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و راه‌اندازی طرح استراتژیک یزد 1، افزایش قابل‌توجهی در سهم اشتغال ایجاد خواهد شد.

 

شرکت فولاد آلیاژی ایران حفظ کیفیت محیط‌زیست را شالوده و اساس تامین سلامت و رفاه انسان‌ها می‌داند. این شرکت در راستای اهداف توسعه‌ای، همه اهتمام خود را برای منظم کردن فعالیت‌ها و در نتیجه، کسب سود و درآمد پایدار در کنار داشتن محیط‌زیستی پاک و ایمن به کار بسته است. نتیجه رعایت سختگیرانه استانداردهای محیط‌زیستی در شرکت فولاد آلیاژی ایران کسب شش دوره عنوان صنعت سبز کشور بوده که نشانه درستیِ مسیر انتخاب‌شده و اتخاذ سیاست‌های مناسب در این زمینه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

jonoobfarda

ما را در اینستاگرام دنبال کنید
برای پیوستن به صفحه ما
اینجا کلیک کنید

jahanefoolad

ما را در تلگرام دنبال کنید
برای پیوستن کانال ما
اینجا کلیک کنید