امروز: 9 اردیبهشت 1403 ساعت: 13:06

تصفیه خانه شرکت صنعتی صبانور اسدآباد افتتاح شد

همزمان با هفته محیط زیست تصفیه خانه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور اسدآباد با ۱۷ میلیارد ریال اعتبار بهره برداری شد.

به گزارش جهان فولاد فرماندار اسدآباد روز چهارشنبه در این آئین با بیان اینکه این اقدام، کارخانه اسدآباد را به صنعت سبز نزدیکتر کرد افزود: پیشتر فاضلاب این مجموعه دفن و موجب آلودگی خاک می‌شد که با استفاده از تجهیزات نوین، پسماندهای جامد و مایع مجزا شده و پس از کلرزنی و تصفیه آب، از پساب برای آبیاری اراضی کشاورزی و فضای سبز و از جامدات به عنوان کود استفاده می‌شود.

حسینعلی شرکایی با بیان اینکه ظرفیت این مخزن ۲۵ متر مکعب است، ادامه داد: ۱۷ میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده که هشت میلیارد ریال آن برای خرید تجهیزات جانبی از جمله لوله و اتصالات است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان نیز گفت: همزمان با هفته محیط زیست ۱۰۲ طرح با حضور “علی سلاجقه” رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ۱۹ استان بهره برداری شد که سهم همدان ۶ طرح است.

سیده مریم محمدی اظهار داشت: این ۶ طرح شامل تصفیه خانه کشتارگاه دام و تصفیه خانه خشکبار هر یک با ظرفیت ۵۰ متر مکعب در ملایر، تصفیه خانه دامداری دشت گل کردستان با ظرفیت ۷۰ متر مکعب در رزن، تصفیه خانه کاسپین کوهدشت با ظرفیت ۳۰۰ متر مکعب در نهاوند، تصفیه خانه فاضلاب بهداشتی کنسانتره اسدآباد با ظرفیت ۲۵ متر مکعب و تصفیه خانه دامداری کشت و صنعت میثاق فامنین است.

وی افزود: روش تصفیه این واحدها به صورت پکیج، (آی. اف. ای. اس) لجن فعال یعنی شیمیایی، هوازی و بیولوژی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینکه برای بهره برداری از این طرح‌ها حدود ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده اضافه کرد: مساحت پروژه‌های یاد شده بین ۵۰ تا یک هزار متر مربع متغیر است.

محمدی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان امروزه با بهره گیری از تکنولوژی‌های روز جهان به فناوری‌هایی دست یافتند که بتوانند پساب‌های صنعتی و بهداشتی را در بالاترین استانداردهای قابل قبول برای محیط زیست تصفیه کنند.

وی توضیح داد: با این کار می‌توان از ورود آلایندگی به محیط جلوگیری کرد همچنین با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی می‌توان با تصفیه فاضلاب از آن برای آبیاری فضای سبز و مصارف کشاورزی بهره گرفت.

محیط زیست حامی واحدهای اشتغالزا است

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان همچنین در جمع کارکنان شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور اسدآباد بیان کرد: این سازمان حامی و پشتیبان واحدهای تولیدی است که ضمن ایجادمحیط زیست حامی واحدهای اشتغالزا است.

محمدی تاکید کرد: چنانچه با اجرای طرحی، سلامت مردم به خطر بیفتد برای متخلفان محیط زیست، محیط ایست خواهیم شد و با قدرت و محکم در برابر آنها می‌ایستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان افزود: محیط زیست اجازه نمی‌دهد ذره‌ای از اکوسیستم و زیست بوم با ارزش همدان با عنوان فعالیت صنعتی و عمرانی دستخوش تغییر و آسیب شود.

محمدی با ذکر مهمترین عوامل آلاینده خاک اظهار داشت: مدیریت نکردن پسماند مهمترین عامل آلودگی خاک به شمار می‌رود بنابراین صنایع معدنی در عصر تکنولوژی باید از دپو پسماند به سمت مدیریت آن بروند.

وی گفت: در حالیکه یکی از اصلی ترین عوامل آلودگی و مرگ خاک دپو پسماند و باطله است تا کی می‌توان پسماند کارخانه‌ها را دپو کرد؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اضافه کرد: شرکت صبانور توان علمی، نیروی انسانی و توان مالی لازم برای استفاده از ظرفیت شرکت دانش بنیان و حرکت به سمت مدیریت پسماند را دارد.

محمدی گفت: رعایت الزمات زیست محیطی برای همه به ویژه واحدهایی که مواد اولیه شأن را از دل طبیعت می‌گیرند نظیر کارخانه سیمان ضروری است.

وی از مدیران شرکت صبانور خواست به سمت مدیریت باطله رفته تا بتوان این شرکت را به عنوان صنعت سبز معرفی کرد.

وی ادامه داد: مدیران این شرکت در حوزه معدن نیز مکلف به رعایت اصول زیست محیطی در زمان برداشت، دانه بندی و پردازش مواد معدنی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار